Maaseudun matkailuyritysten asiakasmäärien kasvu on suurinta vuosikausiin. Menneen kesän tulokset olisivat erinomaisia, mikäli Venäjältä saapuvien matkailijoiden boomi palautuisi viiden vuoden takaiselle tasolle. Vapaa-ajan matkailu ulkomailta kasvoi peräti 46 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä ja pysyi vuoden 2016 kesän tasolla 42 prosentissa maaseutumatkailuyrityksistä, selviää maaseutumatkailuyrittäjille tehdystä suhdannekyselystä. 

Kotimaan matkailijoita vieraili 40 prosentissa yrityksistä enemmän kuin kesällä 2016 ja 42 prosentissa yrityksistä yhtä paljon kuin kesällä 2016.  Maaseudulle suuntautuvan kotimaan matkailun suosion kasvua osoittaa myös 16.9. pidetyn Osta tilalta- ja Makumatka maalle -päivien suosio. Mukana tapahtumapäivässä oli yli 200 elintarvikkeiden lähituottaja-, ruokamatkailu- ja maaseutumatkailuyritystä eri puolilta Suomea. Näihin kohteisiin vierailijoita riitti mukavasti, paikoin jopa tungokseen asti. Suomi100-juhlavuoden kunniaksi käynnissä oleva kotimaanmatkailun haastekampanja Löydä Suomesi kannustaa suomalaisia matkustamaan entistä enemmän kotimaassa.
  
Vaikka kotimaisten matkailijoiden osuus matkailuyrityksissä on 70 prosenttia, ulkomaalaisten merkitys matkailun kasvulle on tärkeää. Suomalainen maaseutu ja luonto kiinnostavat matkailijoita ympäri maailmaa. Erityisesti kasvua tulee Saksan, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Aasian markkinoilta.  

Palvelujen paketointi on tärkeää ulkomaalaisille. Maaseutumatkailuyritykset tekevät runsaasti yhteistyötä toisten matkailuyritysten, lähiruoka- ja panimotuottajien, ohjelmapalvelujen ja liikennepalvelujen kanssa. Yrittäjien välistä yhteistyötä palvelujen tuottamisessa ja paketoinnissa ei tule keinotekoisesti estää eikä hidastaa lainsäädännöllä. 

Vilkas syyssesonki käynnissä 

Sadonkorjuuaika, kekri, alkavat ruska- ja syyslomat sekä tuleva pikkujoulukausi takaavat vilskeen maaseutumatkailuyrityksissä syyskaudella. Vetovoimaisten matkailutuotteiden kokoaminen ja markkinointi edellyttävät yritysyhteistyötä ja matkailutuotteiden paketointia asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ympäri vuoden.  

Syys-joulukuun asiakasmäärien odotetaan pysyvän vuoden 2016 syksyn tasolla tai lisääntyvän kotimaisessa vapaa-ajan matkailussa 78 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä ja ulkomaisessa vapaa-ajan matkailussa 74 prosentissa maaseutumatkailuyrityksissä. 

Lisätietoja:
Kirsi Ilola-Ollikka, matkailuyrittäjä, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja, www.smmy.fi, www.matkamaalle.fi p. 040 596 8027
Kimmo Aalto, asiantuntija, MTK ry, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys, p. 040 179 1618

Kuva: matkamaalle.fi