Kuluttajalle kiitos - maaseutunuoret jalkautuvat paikallisiin kauppoihin


Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan Maaseutunuoret jalkautuivat ympäri itäistä Suomea paikallisiin kauppoihin tapaamaan kuluttajia kasvotusten. Nuoret halusivat tempauksensa avulla kertoa suomalaisen ruuantuotannon vahvuuksista. Samalla maaseutunuoret kertoivat omasta työstään ja kiittivät kuluttajia suomalaisen ruuan suosimisesta.

Maaseutunuoret jalkautuivat viime vuonna kauppoihin tapaamaan kuluttajia kiitos kuluttajille -kampanjan merkeissä. Maaseutunuoret kiittävät kaupoissa kuluttajia jakaen postikortteja, josta löytyy mm. Bistro Vileen omistajan, Ilkka Arvolan, maukas resepti. Onnistunut kampanja päätettiin uusia myös tänä keväänä.  Kortteja jaettiin kuluttajille ympäri itäistä Suomea keskiviikkona 6.4.

Otto Makkonen Etelä-Savon maaseutunuorista kertoo, että kampanja sai alkunsa syksyllä 2015 maaseutunuorten syyskokouksessa. Viime vuosina maataloustuottajat ovat olleet ahtaalla ja uutisointi maaseudun elinkeinojen ympärillä on ollut synkkää. Vaikka epäkohtien esiintuominen on tärkeää, halusivat maaseutunuoret tuoda keskusteluun myös positiivista viestiä. Syntyi ajatus kampanjasta, jossa kiitetään kuluttajaa kotimaisen ruuan valitsemisesta.

-   Halusimme kampanjan avulla kertoa kuluttajille kotimaisen ruuan vahvuuksista. Kotimainen ruoka on puhdasta ja lähellä vastuullisesti sekä turvallisesti tuotettua. Suosimalla kotimaista ruokaa tuemme samalla kotimaista työtä. Maataloustuotannon avulla raha pysyy kotimaisessa kierrossa, eikä lähde ulkomaille, Makkonen sanoo.

Positiivista kampanjointia harjoitetaan myös muilla tavoin. Viime kesänä nuoret tarjoilivat Jurassic Rockin festarivieraille Ilkka Arvolan maaseutunuorten hänelle toimittamista raaka-aineista loihtimaa lähiruokaa. Tänä vuonna onnistunut tempaus uusitaan Ilosaarirockissa. Etelä-Savon maaseutunuorten kampanjoinnissa pääpainona on koululaislähettilästoiminta, jonka myötä maaseutunuoret ovat mm. valmistaneet koululaisten kanssa kouluruokaa yhdessä. Koululaiset ovat päässeet näkemään, kuinka ruoka valmistuu lähialueen raaka-aineista alusta asti itse tekemällä.

Vaikka maataloustuottajan työ on välillä raskasta ja vaatii Makkosen mukaan tietynlaisen elämänasenteen, on Makkonen tyytyväinen ammatinvalintaansa.

-  Kyllä tämä kaikesta huolimatta on mielekästä työtä. Työssä on vapautta vaikuttaa omaan tekemiseensä. Lisäksi työn tuloksen näkee konkreettisesti, kun vilja kasvaa ja eläimet ja luonto voivat hyvin, Makkonen toteaa.

Makkosen tilalla panostetaan maaseutumatkailuun. Matkailuliiketoiminnan avulla on mahdollista saada suoraa palautetta asiakkailta.

-  Matkailuliiketoiminnan avulla pääsee tuottamaan iloa ihmisille, ja samalla itselleen. Se tuntuu palkitsevalta, Makkonen kertoo.

Otto Makkonen jakoi kortteja myös MTK:n ja ruokaasuomesta.fi -palvelun yhteisessä pop up Pääsiäiskaupassa Helsingissä. Kuvassa vasemmalla Mustila Viinin Heini ja Maria.

Otto Makkonen jakoi kortteja myös MTK:n ja ruokaasuomesta.fi -palvelun yhteisessä pop up Pääsiäiskaupassa Helsingissä. Kuvassa vasemmalla Mustila Viinin Heini ja Maria.

Maaseutunuoret ovat osa MTK-järjestöä. Maaseutunuorten toiminta on hauskaa yhdessäoloa, ammattiasioita ja kouluttautumista järjestötyöhön ja edunvalvontaan. Maataloustuottajien yhdistyksissä toimii maaseutunuorten kerhoja, joissa on aktiivista toimintaa. Lisäksi maataloustuottajien liitoissa ja keskusliitossa on maaseutunuorten valiokunnat. Maaseutunuorten valiokunta nostaa esiin nuorten näkökulmia ajankohtaisiin asioihin ja vie niitä eteenpäin alueellisesti ja paikallisesti.

Lisätietoja:

Otto Makkonen, 0400 679528

Hanna Lokonen, Etelä-Savon Maaseutunuorten valiokunnan pj 0503036508

Noora Ruuth, Etelä-Savon Maaseutunuorten asiamies 0407585180

Sivua päivitetty 26.4.2017