100kertaaparemmaksi on liikunta- ja hyvinvointihaaste kaikille MTK-laisille. Voidaan hyvin yhdessä: Liikutaan ja levätään, niin jaksetaan paremmin.

Kannustamme aktiiviseen arkiliikuntaan mutta myös kokeilemaan uutta. Hyvänä tavoitteena voi olla vaikka liikkua 100 kertaa tai 100 kilometriä juhlavuoden kunniaksi. Tai miksei vaikka kokeilla sataa eri lajia? Tyyli on vapaa, tai perinteinen, sinä päätät itse. Hauskimmat tavoitteet palkitaan. Itsesi lisäksi voit haastaa mukaan liikkumaan myös kaverisi ja MTK-liitot ja -yhdistykset. Liikutaan yhdessä 100kertaaparemmaksi!

Miten pääsen mukaan?

Osallistuminen on helppoa: Klikkaat itsesi mukaan MTK100kertaaparemmaksi -facebook-ryhmään tai heiaheia -ryhmään ja kerrot, mitä aiot tehdä.

Kukin voi kertoa tavoitteensa ja raportoida harjoituksensa ja tavoitteessaan edistymisen heiaheia:ssa joko julkisesti koko ryhmälle tai halutessaan vain itselleen. Kampanjassa ei siis arvioida kenenkään saavutuksia, vaan jokainen kilpailee itseään tai halutessaan haastamiaan kavereita vastaan.

Liikunta ja hyvinvointi ovat mukana myös monissa juhlavuoden tapahtumissa. Voit esimerkiksi Farmari-maatalousnäyttelyssä tai monissa kokouksissa osallistua ohjatulle aamulenkille tai järjestää sellaisen itse ja kutsua muut mukaan. Ideoidaan lisää matkan varrella.

Haasta myös kaverit, MTK-liitot ja -yhdistykset liikkumaan 100 kertaa

Haasta myös kaverit ja järjestöt mukaan liikkumaan. Haastaminen käy helpoiten kutsumalla kaveri mukaan Facebook-ryhmään. Kavereita ja järjestöjä on mahdollista lähestyä myös haastekirjeellä.

Tämän linkin takaa löydät haastekirje-mallin. Muokkaa kirjettä haluamasi tavalla ja lähetä se joko kaverillesi tai jollekin MTK-liitolle tai -yhdistykselle.

Haasteen etenemistä voi seurata esimerkiksi liittymällä  heiaheia.comiin tai vastaavaan palveluun, jossa voi pitää kirjaa liikkumisesta. Myös liitot ja yhdistykset voivat perustaa omia ryhmiään ja laittaa haastetta kiertämään.

Mitä minä tästä hyödyn?

Kampanjasivuilla jaetaan vinkkejä ja linkkejä kaikenlaiseen liikuntaan, hyvinvointiin, lepoon ja ruokavalioon. MTK-laiset kestävyysurheiluharrastajat Anne, Tuija, Visa ja Erno sekä monet muut kertovat kokemuksiaan eri lajeista ja antavat ideoita aktiiviseen ja hyvinvoivaan arkeen. Pääset myös kurkistamaan mm. huippuhiihtäjä Perttu Hyvärisen harjoitusohjelmaan ja paljon muuta.

Vuoden päätteeksi kaikki aktiiviset osallistujat ja tavoitteensa saavuttaneet osallistuvat erilaisten liikunnallisten palkintojen arvontaan ja muutenkin matkan varrella tarjolla on erilaisia palkintoja ja kannusteita.

Tärkeintä on kuitenkin, että osallistumalla saat toivottavasti itsellesi paremman kunnon, kipinän oman hyvinvointisi ylläpitoon ja vaikkapa paremmat unet. Ja jos nukkuminen kiinnostaa, muista myös Maaseutunuorten Nukkumishaaste.

Täältä mukaan:

https://www.facebook.com/groups/100kertaaparemmaksi/

www.heiaheia.com (kirjaudu sisään tai luo oma tilisi, sitten Ryhmät -> selaa ryhmiä -> MTK100kertaaparemmaksi

Tarkempia toimintaohjeita löytyy ryhmien kuvauksista ja keskusteluista ko. palveluissa.

Yhteistyössä:

Mela www.mela.fi

Kunnossa kaiken ikää -ohjelma
Matka hyvään kuntoon:  www.matkahyvaankuntoon.fi
SuomiMies seikkailee: www.suomimies.fi

Tervetuloa voimaan hyvin ja 100kertaaparemmaksi!

Lisätietoja:

Anne Rauhamäki, MTK keskusliitto, viestinnän suunnittelija, puh. 040 820 7867, anne.rauhamaki(at)mtk.fi 

Bettina Lindfros, MTK keskusliitto, tuottaja MTK 100 vuotta, puh. 040 920 9810, bettina.lindfors(at)mtk.fi